anak-anak meniru perlakuan kita..

assalamualaikum..

"sifat anak-anak pada usia bawah 6 tahun sangat-sangat dipengaruhi oleh apa yang dilihat dan didengar pada setiap hari.Ini bermaksud, seorang anak itu boleh menjadi baik kerana dia meniru dan mencontohi, perlakuan dan pertuturan daripada orang-orang yang baik yang dijumpainya pada setiap hari. Begitu juga sebaliknya. Seorang anak itu boleh menjadi nakal kerana dia meniru dan mencontohi, perlakuan dan pertuturan daripada orang-orang yang ‘kurang’ baik yang dijumpainya pada setiap hari."

sumber : anakkusoleh.com

 
saya sangat PERCAYA anak-anak memang meniru perlakuan orang-orang disekelilingnya..
kakak..sejak masuk umurnya 2 tahun semakin membuktikan fakta ini. tambahan pula..die dah semakin pandai bercakap..
 
selalunya, waktu umi dan ayah sebok-sebok bersiap di dapur untuk berbuka..kakak ada kerjanya sendiri..iaitu -mengasuh-.
 
kakak "mengasuh" semua toys nya..rasanya die buat apa saja yang dibuat oleh cikgu disekolahnya..
selalu ummi intai-intai kakak bila tak nampak kelibat die dok dengan adik..
tengok2 die tengah sebok "bercakap" dengan toys asuhan die..
 
antara dialog kakak dan toys ..:
 
  • nak susu tak?(selalunya die akan bagi toys minum susu botol die..abes comot toys die..haihhh)
  • tidoq..tidoq..meh tidoq meh..(bunyi orang kedah weh..)
  • lah..ha..llahh..haaa..lahh..(dok nyanyi selawat kat toys die)
  • dok diam naa..
 lepas tu..kakak akan susun semua toys die dalam keadaan meniarap..ada yang meniarap atas toto..ada yang atas bantal..tapi memang semua meniarap..ni sebab di sekolah..kakak dan kawan semua tido meniarap..
 
kakak selalu buli  adik..bila adik godek-godek basikal die..die akan marah..kadang-kadang dia cubit tangan adik..kalau nasib tak baik..kene tampar la adik..ade ketika die nak gigit..hadushh..yang ni pon dapat dari sekolah la ni..maklumla bila dah berkawan tu..tambah-tambah dengan budak lelaki..kasar sikit si kakak ni..
 
bila kakak buat adik dia..ummi selalu cakap.."nanti tangan kakak kena potong"..kadang2 ayah pon cakap macam tu..
 
tak lama lepas tu die pon akan cakap benda yang sama pada adik zikry..bila adik zikry cuit-cuit dia..
"ni nak potong ni.."sambil pegang tangan adik die..hahaha..
kakak juge akan cakap "adik!!no..no..no.." bila tak mau adik die buat sesuatu..
 
sambil-sambil ayah die sebok masak kat dapur..kakak p jenguk dan tanya..
"ayah..buat pa?"
aihhh..
kakak dah pandai mengadu sekarang ni..
kalau kena marah dengan ayah die..menangis berjurai air mata..tunggu ummi keluar bilik air..
lepas tu mengadu.."ayah buat"..tunjuk tangan die..sebab ayah babap kat tangan die la tu..
 
 
dan yang palinggg..paling ape ek..tak tau ape perkataan yang sesuai..
kakak ade ketikanya menyusukan toys die..aiyakk..tiru ummi susukan adik la nih!!
nak tengok???
nanti ye..
insyaAllah next entry..akan ditempek gambarnye..
macam-macam la kakak..hehehe
 
-have a blessed puasa ^__^
 
 
 
 

8 tukang conteng sambilan:

Marsha~ said...

HEHEHE... paling suka bab menyusukan toys nya itu. heheh.. Qila buat kat pusat dia.. hahaha

Ummi said...

@Marsha~
hahaha..salah tempat la qilaaaa...

kak mas said...

hehehe.. klakarla kakak ni. ibu bapa terutamanya adalah role model anak2. kenala kita jaga tutur kata dan perbuatan bila depan anak2. dah ada kes kan yg knak2 lelaki umur bpa tahun ntah yg cuba2 nk 'bermesra' dengan budak pompuan lain..

Ummi said...

@kak mas
haah..ade gak terbaca kak mas..yang tu mak ayah terlebih tunjuk agaknye..moga anak-anak kita jad anak yg soleh dan solehah..ameen..

Melati Qistyna's Mummy said...

x tahan bunyi kedah tuh, hehe, mesti kiut jer :P

Ummi said...

@Melati Qistyna's Mummy
kakak tu ic orang negeri sembilan..tapi dah dok kedah ni..loghat kedah la die..

noradzlina.kamdani said...

oo bab byusukan kt nenen tu...syaza dh lalui gak...dolu ms kak lin nk nyusukan ikram (nyusus bdn) kene bg lekap kt nenen dia dolu br le ikram bole mekelap kt kak lin he he he

Ummi said...

@noradzlina.kamdani
hoo?tu lagi la kes naya...dasatla kakak syaza nih..

JOM SHOPPING!!