MASIH SUAMI-ISTERIKAH DI ALAM AKHIRAT KELAK?

assalamualaikum..

MARI kita RENUNGKAN BERSAMA SIAPA SUAMI KITA DI AKHIRAT NANTI....




MASIH SUAMI-ISTERIKAH DI ALAM AKHIRAT KELAK?



1. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan oleh Allah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga. Rasullullah SAW bersabda " Tiada si bujang di dalam syurga" (Muslim). Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal dunia.



2. Wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin Sesudahnya. Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki daripada ahli syurga.



3. Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga. Begitu juga wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan di kahwinkan oleh Allah dengan seorang daripada lelAki yang masuk syurga.



4. Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin. Wanita ini akan berada bersama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminya masuk syurga.



5. Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya. Wanita ini akan tetal bersama suaminya yang dikahwini di dunia sekiranya suaminya masuk syurga.



6. Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali di aberkahwin. Suami yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu menjadi ahli syurga. Rasullullah SAW bersabda. "wanita adalah kepunyaan suaminya yang terakhir". "wahai tuhan ku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup keNerakamu....kami lah hamba yang mengharap belas darimu ...."ya allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami .kedua ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia"




b..moga kekal sampai syurga..ameen..


12 tukang conteng sambilan:

kak mas said...

slalu bincang hal ni dgn hubby.. :)

aziezainal said...

suka sgt dgn entry ni..bermakna..thank kak...saya selalu doa semoga jodoh kami kekal dunia akhirat..amin...

noradzlina.kamdani said...

amin...akk bg tag

lalatpendek said...

begitukah??menarik dan tetarik dgn kisah ini :)

Ummi said...

@kak mas harap2 kekal sampai syurga kan k, mas..kak,sy tak jawab lg tag akak..ade kt draft jek..nti sy buat eh..

Ummi said...

@aziezainal

insyaAllah..sharing is caring..ilmu yang berguna harusla dikongsi..kan..kan..

Ummi said...

@noradzlina.kamdani
hikss..kak lin..tag same ke@yg lain..tag seblom ni pon tak siap lagi..tp xpe..akan sy usahakan!!

Ummi said...

@lalatpendek

hii..lalat..1stvisit ke?xpenah nampak pon?welkam..welkam..n thanx 4 ur visit ye!!

Ummimusa said...

salam syikin, menarik entry ni, apalagi jika di tambah dengan sumber atau reference, kerana dlm mempercayai sesuatu paling elok jika sumber nya sahih dari al-qur'an atau hadis.

lalatpendek said...

hmmmm
byk kali
tp xnk tonjolkn diri
nnt sume lari
ckup la hnye 2 3 4 kali
biala ia jd misteri
mntak undur diri
mau beli roti
:) :D
nnt sy singgah lagi

Ummi said...

@Ummimusa
haah la ummi musa..mekasih atas teguran..yang ni dapat dr emel..dlm umi tu pun xde sumbernye..lain kali kena buh yg lagi sahih kan..mekasih!!

Ummi said...

@lalatpendek

hihi..iyola lat..singgah2 selalu ye..

JOM SHOPPING!!