bibik?

assalamualaikum..

bibik..

eh bukannnn...
 umi takde bibik pon..
dan tidak berniat nak cari bibik pon dalam masa terdekat ni..masa terjauh pon idak lagi..kekekek


memandangkan rumah semakin berabuk,kipas makin berdebu,zakwan pon dah jadi ala-ala pengemop lantai..asyik p merata menjulur,merangkak..

umi nya pulak hari-hari simpan cita-cita nak mengemas, sapu lantai mop lantai,lap kipas sampai berkilat (konon...)..tapi sampai kesudah asyik bertangguh..

kekadang memang rasa nak amik bibik jek..tapi.. -banyak sebab la takmo berbibik...lain kali cerita..

ada solusi lain..

umi baru tau rupa-rupanya cleaner kat kolej ni buat partime cuci rumah staff!!!

what??

selepas hampir 3 tahun duduk sini...dan you baru tau???

hahaha..

Allah nak tunjuk jalan agaknya..
suatu petang lepas umi balik kerja, bertembung dengan sorang kakak, sibuk menggalas baldi, pencuci,batang penyapu dan mop..
mulut ni ringan je la bertanya,kak baru pindah sini eh?cuci rumah?
lalu dia bagitau la yg dia tolong cucikan sebuah rumas kat atas,ada staff nak pindah masuk..

umi tanya lagi memang amik upah cuci rumah ye?

dan jawapannya..YA!!!

hehehe..apa lagi..nombor telepon diambil dan semalam..dan-dan terus mintak kakak tu cuci rumah..

tambahan pulak umi dapat kesan kehadiran cik Ti kat rumah..wah..wah...ni yang leceh rumah bawah ni tau..
sebelum cik Ti angkut segala keturunan dia atau pon membesarkan keluarga dia kat kuarters ni, elokla kita buat langkah pencegahan..

dan semalam pukul 3.30ptg kak liza tolong kemaskan bahagian dapur dan ruang tamu,..
pukul 5.30 siap sudah dengan kipas yang tidak berdebu dan lantai yang kilat di mop...
dapur pon clear dari sebarang kesan cik Ti

bila umi tanya berapa RM?
ikut suka katanya..
haiyooo nii yang lemah..

seluk2 poket..umi hulur 3 keping not kaler merah..
dia malu-malu nak terima..banyak sangat katanya..

ohhh tak..amikla kak liza..
kalau lebih kira rezeki kat anak-anak..

dia datang cuci rumah pon satu kesenangan yang sangat besar untuk umi..
lain kali umi roger2 lagi eh..

setel....



eh..eh..entry ni takde gambarla...kihkihkih...
sekali sekala.....








4 tukang conteng sambilan:

dieha said...

Hehe..rezeki makcik tu kan..alhamdulillah..baiknya hati budi ikin..mg Allah memudahkan laluan.ikin dlm.menjaga anak2..a.zam pun ada offer utk bg akk bibik..tp akk fikir byk kali..dan byk segi utk terima bibik dlm rumah..apapun..moga Allah beri kita kudrat utk besarkan ank2 dgn baij..ameen..

w|cKa` said...

senang dpt cleaner.. sy ni tiap minggu nak amik tp asek penuh je.. 2-3 orang saya call tp penuh.. last2 gagahkan diri gak wat seniri.. weekend ni harus berusaha mencuci rumah.. kot2 wekend depan tuan rumah nak balik..

zahirian said...

erkkk..pantasnya mengkomen..hihihi..kalau boleh takmau berbibik selamanya kak..selagi mampu..masa depan tak tau macam mana..bukan apa..memang la penat..tapi tu la..banyak TAPI nye bila nak berbibik nih..

______________________________

izan tak tanye ke cleaner kat ofis?selalu izan bg berape eh bayar orng cuci rumah?

ameris said...

saya pn amik cleaner seminggu sekali.
tak larat nk cuci sorg2 dgn anak2 kecik nie.
salam kenal yea..

JOM SHOPPING!!