ini sangat menarik..

assalamualaikum..

kopipes dari fb..
nice sangat..


Hargailah Anak Anda Selagi Diorang Belum Dewasa...
"Harith! Jangan la nak mengada-ngada sangat. mainan harith banyak dah abah beli.. ni nak lagi lorry la, car la segala macam benda pun nak.. Duduk elok-elok la..", Bentak aku bila Harith mula mengada-ngada sebab aku tak belikan dia permainan. dah banyak kali aku cakap dengan baik tapi Harith tetap mengada-ngada, merengek tak tentu pasal. Sungguh menguji kesabaran.

Mendengar suara aku yang agak luar biasa, harith diam mencebik bibir. dia pandang ke suatu arah. Langsung taknak pandang abah lagi. Harith merajuk.

Aku bawak anakanda Harith ke suatu tempat yang agak jauh bagi melarikan tumpuan Harith daripada barang mainan yang ada kat shoppng mall tu. Wife aku masuk balik ke dalam shopping mall untuk beli barang yang dia terlupa nak beli masa sibuk nak pujuk harith tadi. Masa tengah tunggu tu, tiba-tiba ada seorang lelaki cina tua berjanggut putih dalam usia 60-an berjalan perlahan-lahan datang menegur aku dengan Harith.

"Hello, how are you?", sapanya mesra. Selalunya masyarakat Malaysia susah nak bertegur sapa dengan orang yang diorang tak kenal. Tapi, orang tua ni lain. Kalau kat kampung tu biasa la kalau orang tua yang kita tak kenal bertegur sapa, mesra dengan kita. Tapi kalau kat kolumpo ni berbeza.

"I'm good..", Aku jawab sapaannya dengan wajah yang manis biarpun dalam hati marah kat Harith belum reda lagi.

"Such lovely son you have here, he is so sweet.", lelaki cina tua tu tunduk melihat Harith dengan renungan penuh tersirat.

"I remember when i was your age, i'm like you, young and have beautiful kids like this. Those were the most wonderful times in my life, more than anything...", Lelaki tua tu berbicara mengingatkan diri dia tentang masa silam yang cukup indah yang pernah dilaluinya.

"Enjoy it while you still can, young man.. when they grow up, you will look back and wish if this moment could happen again. Oh, I wish I was in your age now..!", Bicaranya dengan loghat British yang agak pekat, aku rasa mesti pakcik ni dulu kerja lama kat Britain ni..

Aku terdiam mendengar kata-kata orang tua tu, nak balas balik cakap dia tapi kang takut aku tersalah cakap pulak.. Orang-orang tua ni kekadang sensitif..

"I'll remember that, thanks...", Hanya itu je la yang mampu aku ungkapkan sambil merenung wajahnya dia yang penuh kedutan yang menyimpan seribu satu rahsia kehidupan. lelaki tua tu kemudiannya merenung jauh ke hadapan dan kemudiannya berlalu pergi meninggalkan kami dengan perlahan.

Masih terngiang-ngiang di telinga dengan kata-katanya,

"I wish I was in your age..."

Aku merenung wajah Harith, hilang segala kemarahan yang bersarang dalam hati ni tadi. Sungguh, masa yang berlalu tak akan dapat kembali dan setiap detik yang ada bersama dengan anakanda Harith ni harus dinikmati dengan penuh rasa syukur. benarlah pepatah yang mengatakan.. Yesterday is history, tomorrow is still a mystery and today is a gift, that's why it's called present....

Ada ketikanya kita mengeluh akan sukarnya kehidupan dan susahnya melayan karenah anak-anak yang menduga kesabaran. Ketahuilah betapa ramai daripada kita yang menyesali masa silamnya, menginginkan agar masa itu berulang kembali untuk dinikmati...

Sesungguhnya anak-anak adalah permata berharga yang tiada galang gantinya jika dibandingkan dengan urusan kerjaya atau harta kita. Kita hanya akan mengetahuinya tika kita telah kehilangan mereka. Kehilangan itu tidak semestinya pada hilangnya jiwa mereka, tapi hilangnya kasih sayang mereka pada kita tika mereka sudah dewasa. Kasihilah, bermainlah, bacakanlah mereka buku, peluklah dan ciumlah mereka sementara kita masih mampu melakukannya. Biar susah dahulu, jangan kita menyesal kerana kehilangan mereka kemudian....














walau ayah selalu tak ada..
tapi bila ayah cuti 100% untuk anak-anak & isteri dia..
terima kasih suami..

1 tukang conteng sambilan:

Cik Matahariku said...

terima kasih kongsi cerita ni, saya seorang ibu yang sekarang ni selalu berperang, bersilat mengasuh 5 orang anak...cerita ini memang menginsafkan.terima kasih sekali lagi..

JOM SHOPPING!!