anak-anak cukup tidur tak?

assalamualaikum..

kali ni nak cerita tentang tidur..
tidur yang cukup sangat penting untuk tumbesaran anak-anak.
mak budak kalau tak cukup tidur tu perkara biasa..

adalah agak aneh kalau mak-mak kata dia tido cukup 8jam sehari..
sy kan suke bab-bab gugel ni..
so, sy gugel la pasal kaitan tidur dengan perkembangan anak-anak..
ade banyak ye mak-mak sekalian..
antaranya yang ini
syok jugak artikelnya..banyak ilmu..

anak-anak sy minum susu dumex..tapi sy perasan diaorang kerap bangun malam..terutama Zikry..
paling kurang dia akan bangun 3x 1 malam..tu tak termasuk sebotol yang dia akan minum sebelum tidur..

kakak biasanya dua kali..
3+2..maknanya saya akan bangun sekurang-kurangnya 5 kali waktu malam..lalalalal...
kalau bernasib baik diaorang bangun serentak, mungkin jumlah bangun hanya 3 kali.

sy nak diaorang tidur cukup..tak mau terganggu tidurnya hanya kerana lapar susu..
malu bertanya sesat jalan kan..
lalu sy bertanya kepada ramai lagi mak-mak kat opis ni..
dan antara cadangan yang menarik perhatian adalah dengan menukar susu..
ada yg kata, kemungkinan susu dumex tidak mengenyangkan.sebab tu diaorang tetap bangun malam, walaupun malam tu dah makan nasi..
survey punya survey..dan cadangan beberapa mak-mak yang lain, sy mencuba susu ini..

SUSTAGEN

sekarang sudah 3 hari mencuba susu ini.susu ni sy bagi hanya waktu malam.waktu siang masih Dumex.takut kalau diberi waktu siang,nanti diaorang tak mau makan nasi pula sebab kenyang dengan sustagen.
Alhamdulillah, kakak ina minum sebotol sebelum tidur..boleh tido lena sampai ke pagi..
Zikry pulak..dia akan bangun sekali saja..huh..berbaloi-baloi..
idakle uminye jadi zombi..keje bangun tido..bangun tido..
dahla minggu ni nak final exam..
pening kepala..tak cukup tido..cmane nak study kan (elehhh..konon!!..sekali pengsan dengan anak-anak ade..!!)

ok...setel satu masalah..syukur...

eh..eh..welkam ye follower ke 250..

9 tukang conteng sambilan:

Marsha~ said...

huh.. sampai 3 kali bangun menyusu??? Ariq skrg dah tak bangun dah.. sebulan dulu dia bangun, tu pun sekali... Qila baru je tukar sustagen ni, pun dia tak bangun dah... pagi2 je bagi masa bangun dr tidur... :)

noradzlina.kamdani said...

wah...dahsyat gak ek kene bngn mlm ni...kak lin dlu xde plak..kot ibunye tdo mampus sampai xdengo ank2 nangis bangn nk susu.

ajuramli said...

wah, bagus gak entri nie kan.. x terpikir plak sebelum ni....anak sy kadang2 je bgn tgh mlm...biasanye yg sy perasan dia mcm gelisah x lena tidur tp x de minta susu....lps nie lbh pekalah.....

jooleata said...

amboi, bertukar jadi zombie.. dasyat kak ikin ni.. :) da tukar susu baguslah, boleh dapat tidur cukup.. hihi.. ALhamdulillah

Melati Qistyna's Mummy said...

Anak akak lepas Isomil akak bg susu ni la, (bf Dia benti sendiri...huhuhu) tp akaknye cekelat, Dia xnak perisa lain

Kalau 5 Kali bangun, mmg Jd zombi kin, hehehe.

dieha said...

hehe..ikin..tq info ikin..akk pun br perasan..sebelum ni saidatul kerap bgn..sekurang2nya 2x dia akn bgn..akk tukar bg susu enfagrow..alhamdulillah..sblm tido dia susu..then smp esok pg br dia jg..dia tlg kejutkan ibu solat subuh..:)

lily lotus said...

wah info yg sgt berguna ni

Ummi said...

erk...ramai yg respon eh?sy ingat ni entry biasa-biasa untuk dikongsi saja..so, alhamdulillah la kalau boleh membantu. (^___^)

Ainul Hayat said...

Kak,
Anak buah Erni pon dok minum Sustagen nih. Dah besar kot...huhuhuh~

JOM SHOPPING!!