Bertudung dan sains

assalamualaikum..

BERTUDUNG DAN SAINS


...terdapat kajian mengenai kebaikan bertudung menurut perspektif sains di dalam cuaca panas yang melampau seperti ini. Kenyataan tersebut saya temukan dari satu artikel bertajuk ‘The Science Behind The Veil’ di IslamOnline.net tulisan Karima Burns. Beliau menyatakan :



“ Keputusan dari ujian perubatan menunjukkan, 40-60 % daripada tahap kepanasan badan seseorang hilang melalui kepala, justeru sesiapa yang menutup kepala pada musim sejuk lebih mampu mengawal suhu badannya sekitar 50% berbanding yang lain.”



“Menutup kepala juga menjadi lebih penting ketika berada di dalam cuaca panas. Seorang pakar kajian otak yang terkemuka, V.G. Rocine, mendapati bahawa fosforus otak mencair pada suhu 108 darjah. Keadaan ini dengan mudah boleh terjadi jika seseorang berada secara tetap di bawah terik matahari untuk suatu tempoh waktu yang lama tanpa penutup/pelindung kepala. Ketika ini berlaku, ia boleh mengakibatkan kerosakan kekal pada otak, kehilangan memori dan kehilangan sebahagian fungsi otak.



Walaupun contoh ini kelihatan ekstrim, kerosakan otak masih boleh diukur dalam julat yang kecil kesan dari pendedahan berterusan dan keadaan kepala yang terlalu panas.”



Walaubagaimanapun, saya yakin dan percaya, walau apa pun alasan dan kajian yang ada, Muslimah yang benar-benar faham akan tuntutan syari’at dan agama, mereka menyarungkan pakaian dan tudung yang sempurna buat menutup aurat, bukanlah kerana pengaruh cuaca dan iklim setempat. Bukan juga kerana ingin meraih manfaat atau kebaikan untuk diri semata-mata. Akan tetapi, pelaksanaan itu lahir dari kepatuhan dan pengabdian seorang hamba kepada Pencipta Yang Maha Hebat. Itulah kemuncak penyerahan diri yang sebenar-benarnya kepada Allah Yang Maha Esa.


Baca artikel penuh di sini ya

2 tukang conteng sambilan:

rynas said...

oohh gitu..thanks for sharing

Ummi said...

ye..mekasih membaca..sharing itu caring kan..hiii

JOM SHOPPING!!