..akibat tak dengar cakap ummi..

ASSALAMUALAIKUM!!

en zahir dah sampai rumah pagi tadi!!balik lagi..dia kata balik sebab rindu..hahaha..ye la sangat tu kan..kelas kensel..balik la en zahir..en zahir kunun-kunun mau buat surprise..tapi bagitau jugak dia nak balik..pagi tadi pukul 7.30 lebih kurang p amik en zahir di stesen bas.dengan budak dua orang tu sekali..si kakak yang becok tu sebok tanya"kita nak p mana ni umi?sekolah kakak cuti kan hari ni?"hahaha..amboihhh..tetiba sekolah dia cuti..
kakak pon macam tak percaya je nak p ambik ayah..bajet umi nak bawak dia dengan adik berjalan la tu..tapi nampak je ayah dia..sengih habis nampak gigi beratur dia tu..

********************************

semalam kakak dah mula poo di toilet!!SUKA UMI!!
selalau kalau nak poo je dia mintak pempes..tapi semalam bagitau nak poo di toilet..
pagi ni pon sama..dan mula la kakak bangga..dia kata "kakak kan BERDIKARI"
hahaha..keluar sangat lancar dari mulut dia
pada umur kakak 2tahun10 bulan..perkatan-perkatan yang keluar dari mulut dia dah makin mantap..
dulu pernah terbaca(tah dimana..banyak snagt blogjogging), ibu bapa jangan guna "perkataan budak-budak" dengan anak..
contohnya "jom mamam..nak yak?..nak itot"..
guna bahasa dewasa okeh..insyaAllah anak pon akan bercakap dengan menggunakan perkataan yang betul.sekarang dengan zikry pon bercakap guna perkataan standard.
zikry dalam proses hendak bercakap juga.tak sabar nak tengok dua beradik ni bersembang. zikry panggil kakak "atak"..penah sekali dia panggil "na" jek..eshh..
pemahaman zikry pon bagus..faham apa kita cakap..kalau sapa2 bubye siap dapat flying kiss dari dia. kalau gaduh dengan kakak..zikry akan kata "e-wan!e-wan"..dia tiru apa kakak dia cakap..kakak ina suka kata "tak nak kawan" bila gaduh dengan zikry..hahah..
kakak sekarang asyik dok nyanyi lagu Negaraku dengan 1 malaysia sampai ayah bosan dengar..hadoiii.

erkk..tetiba cerita milestone diaorang plak eh..eksaited..

**********************************


ini baru cerita yang ada kena mengena dengan tajuk..
kemarin balik sekolah kakak kata nak p rumah tok..umi pon ok laa..kemas2 baju kakak dengan adik..mesti nak mandi kat rumah tok..tapi bila umi dah keluar angkut beg semua.selamba je dua beradik tu kona p taman..haaa..sudah..ni yang umi malas..mula kata nak p rumah tok..lepas tu suka-suka pulak p taman. masa tu ramai orang kat taman..nanti payah la nak kontrol..kakak dan adik akan jadi sangat eksaited..tau dah..
tapi layankan jugak..mula-mula baik-baik saje berbuai .lepas tu kakak dah mula nak merayap..kakak main kat tepi longkang..longkang tu berpenutup konkrit. tapi umi tetap tak bagi sebab takut kaki kakak tersadung pada lubang penutup longkang..umi panggil dah..tapi kakak tetap nak jalan kat situ..baru je umi berpaling nak amik zikry.dengar dah kakak meraung..tengok-tengok kaki sebelah dah masuk lubang..adehhh..sakit tu..umi tau sakit..tapi geram sebab kakak tak dengar cakap umi..kasut memang dah lucut dari kaki..jatuh dalam longkang..nak taknak terpaksa la umi dukung kakak adik sekali..dekat 30kilo tu.terus balik rumah..

masuk dalam rumah terus umi sapu minyak gamat..
kakak memang menangis tersedu-sedu..tapi mulut umi ni bebel-bebel lagi.."kenapa kakak tak dengar cakap umi".."dalam sedu-sedu boleh lagi kakak kata "kakak tak degil"..haiahhh..


bila kakak bertampal kaki..si adik pon kata.."akit..akit"..tetiba dia pulak yang sakit..nak bubuh macam kakak la tu..muka tu yang tak bleh tahan tu..macam sakit sungguh kan..


tengok zikry dah pegang tu..maknanya kat dia pon nak kena bubuh la..


"umi..buh!buh!"..ecececehhhh...


dah bubuh baru mau senyap..kakak kata "kakak tak p kat lubang dah"..haaa..kakak dah janji ni..itu la kakak..tak mau dengar cakap umi..
psssttt..kakak..ayah balik ni..pow ayah sandal baru ek (^___^)




7 tukang conteng sambilan:

noradzlina.kamdani said...

kak lin pun ada baca pasal jgn guna bahasa pelat (bahasa kanak2)
cian kakak ina...

Ainul Hayat said...

Alaa...kan kaki kakak dah luka. Kak Ikin....geramnya tengok muke zikry tu...rasa nak cobit2 jer

Maslina Roslan said...

Kesiannya...comelnya plaster tu kin,nak satu boleh??ekekeke...

Ummi said...

@noradzlina.kamdani
haa..betul kan kak lin..so, teori pon betol..praktikal pon betoi..terbukti..

Ummi said...

@Ainul Hayat
zikty tu sangat pandai berlakon..lagi-lagi bab buat-buat sakit..elok je tempek handyplast tu sengih terus!

Ummi said...

@Maslina Roslan
hahaha.sekotak pon boleh mas..

mizzbutterfly said...

comel sgt zikry tuh...hahahahah budak-budak kan cikgu....

JOM SHOPPING!!