Kelahiran ke 4

assalamualaikum..

MasyaAllah..
kesian blog
ni tgh jampi2..p la jauh2 malas n sebok tu..

tapi nakkk jugak hupdate kelahiran yg keempat a.k.a zaid yg ketiga..

EDD si zaid ni 3.3.14
umi perasan..makin lama makin menghampiri due pulak tarikh keluar anak-anak ni..
kak ina awal 2 minggu..-24.7.
angah awai seminggu
zakwan awai 3@4 hari
dan yg keempat ni kuar awai sehari je..2.3.14


1 Mac 2014
Dari pagi umi ada rasa kontraksi..tp x brapa kuat dan jarang-jarang..
memandangkan dah plan nak bersalin kt KMC dan perjalanan mengambil masa 40 minit nak kesana..ajak jugakla si ayah p petang tu jugak..manela tau kan..dah yg keempat..kot cepat pulak dia nak keluar..
Bila cek, doc hatika kata baru bukak 1cm..doc tanya sama ada nak dok dalam wad atau balik..
baik la balik kan..balik tu sempat singgah makan nasi ngan tomyam.lapo..

2 Mac 2014
Bangun subuh tu, turun air..
sebijik macam pengalaman nak lahirkan zakwan.
so ape lagi..berangkat la kami sekali lagi ke KMC..
kontraksi masa ni kerap sikit..tp dalam setengah jam sekali dan tak la sakit sangat..
doc cek,bukaan masih lagi 1cm..
so dok suh relax2 dok di wad dulu..
memandangkan air ketuban dah pecah..doc kata saye buh ubat ye, bg cepat sikit bukaan..
aiyak..ubat itu tak lain tak bukan bermaksud..induce..
huuuu..
doc suruh rilek2 dan pukul 3 akan masuk ke LR..

ok..so berilek2la ayah & umi kat wad..
masa ni sempat berwasap dengan anak-anak Shaklee.siap bercoaching bisnes dlam wad..ngeee..sekarang kan semua dihujung jari aje..






Tepat jam 3 petang, umi dibawak masuk ke LR..
mcm biasa dipasang mesin ctg, dan doc cek..masa tu baru 4cam..adehhh..ape ke lambat sanagt..
masa ni boleh rilex2..sakit tu dah mula 'sakit'..
so, misi datang kata nak bg ubat tahan sakit melalui drip..
alaa..biase dah ni..tau dah..memang tak berkesan punya..tp.buh ajela misi..

masuk pukul 5, sakit makin terasa..sakit orang bersalin la kan..
misi dtang,bukaan baru 5cm..

pukul 7pm..
huuu..masa ni sakit toksah dok cakapla..
sampai nak serender..nak mintak epidural..
tapi misi kata..kalau nak mintak epid masa opis hour je..
dah malam2 ni pakar bius tak ade..adehhh..
dah mula terbayang2 kan czer masa ni..
bukaan baru 6cm..
masa ni macam nak marah dah..tengah sakitkan..umi rasa macam tak logik..takkan baru 6cm?sebab sakit nak meneran tu dah ade..misi siap pesan..jangan teran..sebab baru bukak 6cm..takut rahim pecah..
proses nak meneran tu bukan satu yang dibuat2 tau..memang sendiri akan rase nak meneran bila baby nak keluar..
haishh.payah nak bercerita..orang yg dah penah besalin normal je tau rase tu cmana..

pukul 8 lebih, doc datang cek..
ingat lagi doc kata kepala baby tinggi lg..belum nak keluar..sedangkan masa tu sakit toksah cakaplaa..
menangis2 dah dalam LR..huwaaaa..
dahla stress dengar orang bilik sebelah menjerit-jerit sakit..adehhh..
si ayah pon dah tak keruan..kan husben kan??

masa ni misi bg lg ubat tahan sakit..tp kali ni thru topeng oksigen tu..hahaha..nama ape tah..dia kata kalau sakit sedut..mak aihh...
jadi trauma nak tengok nombor kat mesin ctg tu..
bila cecah angka 40..siapla..sakit to the max bila angka naik ke 90..91..92..100..huu..ngeri..
memang sedut la ubat tahan sakit tu sepenuh hati..

Agaknye sebab sedut banyak sangat ubat tahan sakit tu.mata pon tak berapa larat nak bukak..
nampak putih je semua..tapi dok dengar suara2 misi, doc n husben terchenta
Akhirnya..
setelah jenuh menahan sakit dan berendam air mata..zaid zidan keluar tepat jam 10 malam
Masa doc angkat tu, boleh nampak tali pusat dok belit kaki zidan..zidan tu keluar elok bersih aje..macam dah "dibasuh" pulak dia..
Alhamdulillah syukur...
Lega yang tak mampu diucap dengan kata..berbaloi sakit berjam-jam tu..hilang sekelip mata..
Dalam LR lagi ayah dah kata..tak payah la no 5..hahaha..stended la tu..baru besalin kan..
nanti berubahla pikiran itu..kekekke



zaid zidan..berat 3.57kg..punyela bam bam pipi dia..baby shaklee okeh..





excited kakak n angah bila zidan sampai rumah..si zakwan aje yang buat tak tau dapat adik baru..hiii..tapi sekarang dah ok..dah pandai sayang2 adik..dia panggil adik dia EBY..alololo..comey..



kena sentiasa dalam perhatian jugak zakwan ni..tak boleh harap tinggalkan dia dengan beby aje..kesian zidan asyik kene cium n cubit pipi dek abg kwan


hari ke 7..zaid zidan cukur rambut siap..puast pon luruh hari ke 7..
kuning pon kene sikit aje..disebabkan sangat kuat menyusu dan susu uminya pon banyak..hilang terus kuning di hari ke 3..



dolu-dolu..hari2 nak update..tumbuh rambut selai pon kalo boleh nak update..(contoh aje la..)
tapi sekarang..tak mampu dah..sempat update..kite buh..
hari ni zidan dah berumur 49hari..
terus membesar baga juara ye zidan..








5 tukang conteng sambilan:

SYANI said...

Comelnya baby.... Berdebar pulak nak menunggu kelahiran ke-4 saya..

Migha said...

tahniah kak syikin...rindu nak baca pasal budak2 ni...dah jadi abg dah zakwan sekarang...:)

zahirian said...

terima kasih syani & migha :)

Melati Qistyna's Mummy said...

Tahniah kin... Lm Akak x sing ah...yg ke 4 ye..murahhh rezki kin...

zahirian said...

KAK ABBY...YA ALLAH...LAMANYE TAK JUMPE (DIALAM MAYA)

JOM SHOPPING!!